Over welk deeltraject wilt u meer weten?

Wilsum-Oost

Op de dijk ligt een weg van ongeveer 4 meter breed voor auto- en fietsverkeer. Op enige afstand van het dorp Wilsum is het landgebruik agrarisch en kent het landschap een meer open karakter. De IJssel ligt op ruime afstand van de dijk, waardoor de uiterwaard breed is. Kenmerkend is de natuurlijke hoogte waarop Wilsum ligt.

Wat is er met de dijk aan de hand?

  • Grasbekleding binnentalud 
    Bij hoogwater stroomt er water over de dijk en door de dijk. Dit kan er voor zorgen dat de grasbekleding afschuift en de dijk instabiel wordt.

Welke oplossing stelt het waterschap voor? 

Waarom is dit het voorstel?  

In dit deeltraject is alleen de grasbekleding op het binnentalud (aan de landzijde) van de dijk aan verbetering toe. Dit is op één manier op te lossen. Er is daarom één kansrijk alternatief onderzocht, namelijk grond binnendijks. Het voorkeursalternatief is dan ook grond binnendijks. Dit alternatief heeft geen permanente impact op de omgeving en is goed uitvoerbaar en beheerbaar.

Meer informatie

  • In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
  • Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.  
  • Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.  

Wilt u reageren op het voorstel?

Wilsum-West 

De kern Wilsum ligt op een hoger rivierduin. Aan de westzijde van Wilsum gaat het rivierduin over in Op de dijk ligt een weg van ongeveer 4 meter breed voor auto- en fietsverkeer. Aan de westzijde van Wilsum heeft de dijk een slingerend verloop met daarlangs enkele kolken. Met name rond Wilsum en Nieuwstad is veel bebouwing. Hier heeft het landschap een meer besloten karakter. De natuurlijke uiterwaard bestaat uit grasland.

Wat is er met de dijk aan de hand?

  • Hoogte  
    Bij hoogwater en storm stroomt water over de dijk. Omdat de dijkbekleding (vaak gras of steenachtig materiaal) niet berekend is op grote hoeveelheden water die over de dijk stromen, kunnen de kruin en het binnentalud (aan de landzijde) wegspoelen waardoor de dijk bezwijkt.
  • Piping bij kolk (noordelijk) 
    Een proces waarbij water onder de dijk door stroomt en zand meevoert. Hierdoor ontstaan kleine kanaaltjes of 'pipes' onder de dijk, wat de dijk verzwakt.  
  • Grasbekleding binnentalud 
    Bij hoogwater stroomt er water over de dijk en door de dijk. Dit kan er voor zorgen dat de grasbekleding afschuift en de dijk instabiel wordt.

Welke oplossing stelt het waterschap voor?

Waarom is dit het voorstel?  

De hoofdoplossing bestaat uit twee verschillende alternatieven:

  • Net ten noordwesten van Wilsum is het voorkeursalternatief grond buitendijks. De huidige tuimeldijk wordt verhoogd en verbreed richting de rivier. Aan de landzijde van de dijk staan woningen dicht op de dijk, waardoor een versterking aan de landzijde zeer grote negatieve effecten heeft voor de woningen. De effecten aan de rivierkant van de dijk zijn doorgerekend voor rivierkunde en vallen binnen de norm. De versterking aan de rivierkant van de dijk heeft wel impact op de buitendijkse natuurwaarden.  
  • In het noordelijke stuk bij Nieuwstad is het voorkeursalternatief grond binnendijks. De huidige vorm van de dijk houden we daarbij aan, de dijk wordt hoger en breder. Aan de rivierkant van de dijk zijn belangrijke natuurwaarden, waardoor een buitendijkse versterking moeilijk vergunbaar is. Deze binnendijkse versterking heeft wel impact op wonen, omdat de dijk dichter op de woningen komt te liggen en de weg ook meer naar binnen opschuift.

Door deze twee alternatieven te combineren wordt het meest rekening gehouden met de landschappelijke kenmerken, de aanwezige natuurwaarden, bebouwing en rivierkunde. Tussen het noordelijke en zuidelijke deel wordt in de planuitwerking een goede overgang ontworpen, waarbij rekening wordt gehouden met een goede inpassing van de woningen. De alternatieven in grond vormen voor dit deeltraject een duurzame oplossing.

Meer informatie

  • In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
  • Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.  
  • Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.  

Wilt u reageren op het voorstel?