Traject IJsselmuiden

Over welk deeltraject wilt u meer weten?
Tasveld

Het traject gaat van landelijk naar het meer stedelijke gebied. Aan de landzijde van de dijk zijn woningen en bedrijven, met een smalle landelijke zone tussen de dijk en de bebouwing. Aan de rivierkant van de dijk is een waterplas onderaan de dijk die is ontstaan door zandwinning in het verleden. Momenteel wordt de locatie gebruikt voor overslag van bouwstoffen. In het zuidelijk deel van dit traject is er fiets- en autoverkeer op de dijk; noordelijk is de dijk alleen voor fietsers bereikbaar.
Wat is er met de dijk aan de hand?
- Hoogte
Bij hoogwater en storm stroomt water over de dijk. Omdat de dijkbekleding (vaak gras of steenachtig materiaal) niet berekend is op grote hoeveelheden water die over de dijk stromen, kunnen de kruin en het binnentalud (aan de landzijde) wegspoelen waardoor de dijk bezwijkt. - Macrostabiliteit binnenwaarts
Bij hoogwater moet de dijk stevig zijn, vooral aan de landkant. Als de dijk of de grond eronder niet sterk genoeg is, kan er een deel van de dijk gaan schuiven. Dat kan ertoe leiden dat de dijk breekt. - Grasbekleding binnentalud
Bij hoogwater stroomt er water over de dijk en door de dijk. Dit kan er voor zorgen dat de grasbekleding afschuift en de dijk instabiel wordt.
Welke oplossing stelt het waterschap voor?

Waarom is dit het voorstel?
De hoofdoplossing is constructie met grond. Met dit alternatief blijft de huidige vorm van de dijk behouden. Zowel dit alternatief als het alternatief grond binnendijks hebben negatieve effecten op het Natuurnetwerk Nederland. Vanwege de nabijheid van bebouwing is dit alternatief eenvoudiger uitvoerbaar en beheerbaar en heeft het minder impact op de omgeving dan grond binnendijks. Tot slot heeft dit voorkeursalternatief de laagste kosten.
Meer informatie
- In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
- Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.
- Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.
Wilt u reageren op het voorstel?
- Op deze pagina leest u hoe dat werkt.
Spoorlanden

Het traject gaat langs het bedrijventerrein Spoorlanden. Het karakter van dit deelgebied is stedelijk, met een mix van wonen en bedrijven. Aan de voet van de dijk is water. Ter hoogte van industriegebied Spoorlanden sluit de Zwolseweg aan op de dijk. De dijk is breed met twee vrijliggende fietspaden aan weerzijden van de Zwolseweg, waarvan eén bovenop de dijk. Dit loopt door in de richting van het station. Door de bebouwing en infrastructuur is de vrije ruimte beperkt. De rivier ligt vlak bij de dijk en het rivierbed is smal met het stadsfront van Kampen aan de overzijde.
Wat is er met de dijk aan de hand?
- Hoogte
Bij hoogwater en storm stroomt water over de dijk. Omdat de dijkbekleding (vaak gras of steenachtig materiaal) niet berekend is op grote hoeveelheden water die over de dijk stromen, kunnen de kruin en het binnentalud (aan de landzijde) wegspoelen waardoor de dijk bezwijkt. - Grasbekleding binnentalud
Bij hoogwater stroomt er water over de dijk en door de dijk. Dit kan er voor zorgen dat de grasbekleding afschuift en de dijk instabiel wordt.
Welke oplossing stelt het waterschap voor?

Waarom is dit het voorstel?
Het voorkeursalternatief is constructie. Dit alternatief vraagt minder ruimte dan de andere alternatieven en heeft daardoor de minste negatieve effecten op de omgeving. Daarnaast zijn de kosten voor dit alternatief lager dan de andere alternatieven. Bij de alternatieven grond binnendijks en grond buitendijks is de zettingsgevoeligheid van de bodem een aandachtspunt. De constructie is een verticale constructie op of langs de tuimeldijk, uitsluitend nodig voor hoogte. In de planuitwerking wordt de inpassing van de constructie verder onderzocht en uitgewerkt. Daarbij wordt onder andere gekeken naar de verkeersfuncties in het gebied.
Meer informatie
- In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
- Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.
- Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.
Wilt u reageren op het voorstel?
Op deze pagina leest u hoe dat werkt.
Station

Het traject gaat langs de Zwolseweg en het station voorbij de stadsbrug van Kampen. Het karakter van dit deeltraject is stedelijk. Belangrijke kenmerken zijn het station, de brug naar Kampen, de jachthaven en een breed wegprofiel. Er is nauwelijks een uiterwaard; de rivier ligt zeer dicht tegen de dijk. Het rivierbed is er smal, met het stadsfront van Kampen aan de overzijde. De ruimte is hier zeer beperkt. Hierdoor is er geen sprake is van een typische dijk, omdat de dijk verscholen ligt. Op de dijk zijn twee fietspaden en drie rijbanen. Ook is op de dijk een waterkerende betonnen muur.
Wat is er met de dijk aan de hand?
- Hoogte
Bij hoogwater en storm stroomt water over de dijk. Omdat de dijkbekleding (vaak gras of steenachtig materiaal) niet berekend is op grote hoeveelheden water die over de dijk stromen, kunnen de kruin en het binnentalud (aan de landzijde) wegspoelen waardoor de dijk bezwijkt. - Versterking steenbestorting buitendijks
Als de laag met steenbestorting beschadigd raakt, dan kan de dijk instabiel worden.
Welke oplossing stelt het waterschap voor?

Waarom is dit het voorstel?
Het voorkeursalternatief is een enkelvoudige constructie met een golfremmende maatregel aan de rivierzijde. Door de golfremmende maatregel hoeft de constructie minder hoog te worden. Deze golfremmende maatregel zorgt voor een negatief effect door de opstuwing en afname van waterberging. Deze effecten zijn doorgerekend en vallen binnen de regels die Rijkswaterstaat daaraan stelt. Beide alternatieven (ook de meervoudige constructie) hebben een negatief effect op het zicht op Kampen. Voor de enkelvoudige constructie zijn de kosten lager. Ook is het ruimtebeslag meer beperkt, zijn de effecten voor de woningen kleiner en een enkelvoudige constructie beter te beheren voor het waterschap.
Meer informatie
- In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
- Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.
- Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.
Wilt u reageren op het voorstel?
- Op deze pagina leest u hoe dat werkt.
Frieseweg

In het traject gaat de dijk geleidelijk over van het station en de stadsbrug naar de Frieseweg. Dus van stedelijk naar meer landelijk gebied, met een afwisseling tussen agrarisch land en bebouwing. De uiterwaard is smal richting het Ganzediep. Op de dijkkruin ligt een fietspad en iets lagergelegen een tweebaansweg met fietspad. Ter hoogte van het Paviljoen Hanzezicht buigt de dijk (met fietspad) af van de provinciale weg, om ter hoogte van de verderop gelegen woning weer aan te takken op en over te gaan in de Frieseweg.
Wat is er met de dijk aan de hand?
- Hoogte
Bij hoogwater en storm stroomt water over de dijk. Omdat de dijkbekleding (vaak gras of steenachtig materiaal) niet berekend is op grote hoeveelheden water die over de dijk stromen, kunnen de kruin en het binnentalud (aan de landzijde) wegspoelen waardoor de dijk bezwijkt. - Grasbekleding binnentalud
Bij hoogwater stroomt er water over de dijk en door de dijk. Dit kan er voor zorgen dat de grasbekleding afschuift en de dijk instabiel wordt.
Welke oplossing stelt het waterschap voor?


Waarom is dit het voorstel?
De hoofdoplossing bestaat uit twee verschillende alternatieven:
- Stroomopwaarts van de Pieter Hoeve is het voorkeursalternatief grond binnendijks. Aan de rivierkant van de dijk ligt een Natura 2000-gebied, waardoor een alternatief grond buitendijks grote negatieve effecten heeft op de natuur. Bovendien zijn de kosten van het binnendijkse alternatief hier lager.
- Stroomafwaarts van de Pieter Hoeve is het voorkeursalternatief grond buitendijks. In dit gebied wordt de bestaande tuimeldijk uit een eerdere dijkversterking verhoogd en verbreed. Omdat aan de landzijde van de dijk veel woningen zijn, voorkomt een buitendijks alternatief hier een aanzienlijke impact op de omgeving. Vergeleken met het andere kansrijke alternatief waarbij de weg volledig opgepakt zou moeten worden heeft dit voorkeursalternatief daarnaast veel minder effecten op verkeer en is het duurzamer en beter uitvoerbaar.
Door deze combinatie van alternatieven ontstaat één voorkeursalternatief dat het landschap herkenbaar houdt en de belangrijkste negatieve effecten op natuur en omgeving zoveel mogelijk beperkt.
Waarom is stroomafwaarts van de Pieter Hoeve geen alternatief aan de landzijde mogelijk?
Aan de landzijde van de dijk zijn veel woningen en tuinen. Een binnendijks alternatief inpassen is technisch zeer complex en heeft, door het grote ruimtebeslag, grote negatieve effecten voor particuliere tuinen en woningen. De rivierkundige effecten van een alternatief aan de rivierkant van de dijk zijn beperkt waardoor het buitendijkse alternatief weinig vergunbaarheidsrisico’s kent. Gecombineerd met de milieueffecten die gepaard gaan met de dijkversterking en de landschappelijke inpassing, is grond buitendijks het voorstel voor het stroomafwaartse deel.
Meer informatie
- In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
- Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.
- Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.
Wilt u reageren op het voorstel?
- Op deze pagina leest u hoe dat werkt.