Hoe veilig is de omgeving van de school voor overstromingen? En zijn uw leerlingen zich bewust van de risico’s? De lesmodule ‘Water op het schoolplein' is ontwikkeld om leerlingen bewuster te maken van de overstromingsrisico’s.

Doel

De lesmodule ‘Water op het schoolplein’(externe link) heeft als doel leerlingen bewuster te maken van het overstromingsrisico’s. De lesmodule besteedt aandacht aan de oorzaak, het verloop en de gevolgen van overstromingen in de directe leefomgeving. Daarnaast is er ook aandacht voor maatregelen die de overheid neemt, en die leerlingen zelf kunnen nemen.

Duur lessen

De module bestaat uit zeven lessen, waarbij onder andere gebruik wordt gemaakt van oude foto’s en verhalen over overstromingen uit het verleden, en kaarten van het huidige watersysteem. Een veldwerkopdracht rond de dijk maakt eveneens deel uit van de module. Aan het eind van de lesmodule moeten leerlingen in gesprek gaan met familie en vrienden over overstromingsrisico’s.

Doelgroep

‘Water op het schoolplein’ is een lesmodule voor 3 havo/vwo.

Aansluiting curriculum

‘Water op het schoolplein’ sluit inhoudelijk aan bij het vak Aardrijkskunde.

Ontwikkeld door de KNAg

De KNAg (Koninklijk Nederlands Aardrijkskunde genootschap) heeft de lesmodule 'Water op het schoolplein' speciaal ontwikkeld voor het rivierengebied en daarmee afgestemd op de eigen leefomgeving van leerlingen. De lesmethode heeft in 2015 de Waterinnovatieprijs gewonnen.