Traject Scherenwelle

Het traject is vernoemd naar het natuurgebied Scherenwelle bij het dorp Wilsum. Op de dijk ligt een weg van ongeveer 4 meter breed voor auto- en fietsverkeer. De dijk heeft een slingerend verloop met enkele wielen (diepe plassen die achter een dijk ontstaan na een dijkdoorbraak) aan de rand van de dijk. Het landgebruik is agrarisch. Opvallend is de kenmerkende beplanting en op sommige plekken bebouwing onder aan de dijk. Hierdoor heeft het landschap een iets meer besloten karakter. De uiterwaard is zeer breed, heeft hoge natuurwaarden en bestaat uit rietlanden, oude meanders, grienden en ruigtes.
Wat is er met de dijk aan de hand?
- Hoogte
Bij hoogwater en storm stroomt water over de dijk. Omdat de dijkbekleding (vaak gras of steenachtig materiaal) niet berekend is op grote hoeveelheden water die over de dijk stromen, kunnen de kruin en het binnentalud (aan de landzijde) wegspoelen waardoor de dijk bezwijkt. - Macrostabiliteit binnenwaarts
Bij hoogwater moet de dijk stevig zijn, vooral aan de landkant. Als de dijk of de grond eronder niet sterk genoeg is, kan er een deel van de dijk gaan schuiven. Dat kan ertoe leiden dat de dijk breekt. - Piping bij kolken
Een proces waarbij water onder de dijk door stroomt en zand meevoert. Hierdoor ontstaan kleine kanaaltjes of 'pipes' onder de dijk, wat de dijk verzwakt. - Grasbekleding binnentalud
Bij hoogwater stroomt er water over de dijk en door de dijk. Dit kan er voor zorgen dat de grasbekleding afschuift en de dijk instabiel wordt.
Welke oplossing stelt het waterschap voor?

Waarom is dit het voorstel?
Voor dit deel van de dijk is de hoofdoplossing constructie met grond. Dit alternatief vraagt minder ruimte dan de andere alternatieven, waardoor de impact op de omgeving relatief beperkt blijft. De dijk behoudt haar huidige vorm en uitstraling, wat bijdraagt aan de herkenbaarheid van het landschap. Om de dijk goed te kunnen beheren is aan de rivierkant van de dijk een aanpassing nodig aan de onderhoudsberm.
Hoewel alle alternatieven negatieve effecten hebben op de natuur vanwege de ligging binnen het Natuurnetwerk Nederland, zijn deze effecten bij de constructie met grond het meest beperkt. Daarnaast is dit alternatief goedkoper dan de andere opties. Andere alternatieven brengen grotere nadelen met zich mee: grond buitendijks heeft negatieve effecten op Natura 2000-gebieden en op rivierkunde. Grond binnendijks vereist meer ruimte, wat onder andere ten koste gaat van landbouwgrond. Constructie met grond is daarom het voorkeursalternatief voor dit dijktraject.
Meer informatie
- In de factsheet leest u meer over waarom we tot deze hoofdoplossing zijn gekomen.
- Liever de oplossing op een kaart bekijken? Klik hier om naar de kaart te gaan.
- Klik hier om het verkenningenrapport te lezen.
Wilt u reageren op het voorstel?
- Op deze pagina leest u hoe dat werkt.