Werken aan de Stenendijk betekent ook werken in een historisch interessante en kwetsbare omgeving. Iedere nieuwsbrief belichten we een stukje historie van of langs de Stenendijk. Dit keer over foto’s van de restauratie van 1933.

Toen Aalbert, of Albert, Johannes Brusse uit Enschede in de vroege zomer van 1902 als veertienjarig knaapje met een bakkerskar brood aan het bezorgen was, werd er een foto van hem gemaakt. Hij was nieuwsgierig en liet zich uitleggen hoe je zoiets deed. Korte tijd later kreeg hij van een neef die naar Indië vertrok een kiekkast (een 6/9 boxje) en zo begon het. Hoewel hij in de bakkerszaak van zijn moeder, sinds 1899 weduwe, nog moeilijk kon worden gemist, koos hij zijn eigen weg. Van belangrijke gebeurtenissen ging hij plaatjes schieten, die werden opgehangen in een sigarenmagazijn.

Na zijn 25-ste werd Brusse binnen korte tijd totaal doof, maar hij liet zich hierdoor niet uit het veld slaan. In de auto’s waarmee hij voor zijn werk rondreisde, bleef hij de versjes zingen die hij op de zondagschool had geleerd. Met zijn ‘doordringingsvermogen’ wist hij ondanks zijn handicap alle deuren te openen en kon hij overal bij zijn. In 1925 werd hij vaste fotograaf van het in dat jaar opgerichte blad Van Eigen Erf. Geïllustreerd Familieblad voor Overijssel en Drenthe. Onophoudelijk snorde zijn Studebaker, meestal in Oost-Nederland, over de wegen. Elke week moest hij acht actuele foto’s maken. ‘Brusse fotografeert álles, óveral, áltijd’ werd zijn slogan'. Zijn camera dook overal op. Zo ook bij de restauratie van de Stenendijk in 1933, zoals zichtbaar in de uitsnede van het blad Van Eigen Erf.

“Niet alleen in China vindt men een ‘steenen muur’ ook bij Hasselt vindt men er een, ongeveer 3 meter hoog, aan den Vechtzijde langs de dijk gebouwd. De muur wordt oud en heeft dus herstelling noodig.” (bron: Eigen erf; geïllustreerd familieweekblad voor Overijssel en Drenthe, jaargang 9, 1933, no 6).

Tienduizenden foto's had Albert Johannes gemaakt en zevenhonderdduizend kilometers ('zonder ooit één ongeluk door eigen schuld') had hij gereden in zijn Studebakers, elf in totaal, toen hij op 23 augustus 1971 overleed. (bron: Het fotoarchief Brusse/door Elly Sjouw In: 'n Sliepsteen no. 82 (2005), p. 20-22).