Werken aan de Stenendijk betekent ook werken in een historisch interessante en kwetsbare omgeving. Iedere nieuwsbrief belichten we een stukje historie van of langs de Stenendijk. Dit keer over Hasselt als Hanzestad.  

In de Middeleeuwen was het Zwartewater de vitale levensader van Hasselt. De rivier stond in verbinding met de Vecht en de Zuiderzee en was goed bevaarbaar. Hasselt was dan ook een bloeiende handelsstad. In 1367 wordt Hasselt voor het eerst als Hanzestad genoemd. De stad werd daarmee lid van het Hanzeverbond. Dit was van oorsprong een samenwerkingsorganisatie van kooplieden uit Duitse steden rond de Oostzee en aan de Noordzee. Daaronder waren ook steden uit de Lage Landen (het huidige België en Nederland), Denemarken, Noorwegen en Zweden begrepen. Door de internationale handel groeit de welvaart en bloeit de cultuur. Door de handelscontacten beleefde Hasselt twee eeuwen van voorspoed.  

De rivierkade, de Kaai genoemd, was de plaats waar handelsproducten werden op- en overgeslagen. Koggeschepen die het nabijgelegen Kampen bij laag water niet konden bereiken, weken regelmatig uit naar Hasselt. De handelswaar bestond uit zandsteen uit de steengroeven van Bentheim, hout uit de bossen van Westfalen, vaten met bier uit Haarlem en de befaamde dakpannen van eigen Hasselter fabricaat. ‘Achter het Pannenwerk’ op de Kaai ontleent nog zijn naam aan deze industrie. 

In de loop van de 16de eeuw volgt de economische neergang van Hasselt gelijktijdig met de teloorgang van de Hanze. Tegenwoordig is Hasselt, samen met andere Hanzesteden in de IJsselstreek, een toeristische trekpleister. Daarom raden wij aan om nog snel een stadswandeling via de Stenendijk te maken om zo te genieten van de mooie historie van Hasselt voor de Stenendijk in juli dicht gaat.