Een ‘slingerend’ fietspad. Eind juni sloten we de Middelweg (Zwolle) af en maakten we een nieuwe (tijdelijke) verkeerssituatie, zodat fietsverkeer van en naar Stadshagen mogelijk blijft. Waarom? In deze ‘drie vragen aan’ vertelt Ingrid Iding, omgevingsmanager van Dijkzone Alliantie Zwolle, meer over de verkeerssituatie.  

Waarom was deze aanpassing nodig?

“Vanaf januari 2024 starten hier de werkzaamheden voor de versterking van de Stadsdijken in Zwolle. Vanaf dan zal divers bouwverkeer de Middelweg oversteken. Om de veiligheid voor alle weggebruikers te waarborgen, is ervoor gekozen om ruimte te maken tussen de autoweg en het fietspad. Op deze manier kan het bouwverkeer veilig de oversteek maken en houden de bestuurders zicht op het fietsende verkeer.”

Het fietspad met de extra getroffen maatregelen.

Wat doen jullie met de reacties en vragen rondom de nieuwe verkeerssituatie?

“We ontvingen veel vragen en reacties. Men vond het een gevaarlijke situatie. Daarom namen we samen met de gemeente en een verkeersdeskundige ‘de slinger’ in het fietspad onder de loep. Voor de veiligheid creëerden we meer duidelijkheid door extra borden aan de zijde van de brug te plaatsen. Deze borden waarschuwen fietsers voor een slinger in de bocht. Ook staan er extra baakschilden in de buitenbocht en barriers die rechtdoor rijden onmogelijk maken. Daarnaast is er een ononderbroken streep én extra verlichting op het fietspad aangebracht. Met deze acties hopen we een veiligere situatie te creëren.”

De werkzaamheden starten in januari 2024. Waarom is het fietspad nu al aangepast?

“Eind juni hebben we damwanden aangebracht in de dijk. Daardoor moesten we de Middelweg, een van de hoofdwegen die de wijken met elkaar verbind, afsluiten. We hebben bewust gekozen om dit eenmalig te doen om overlast van de werkzaamheden te beperken. Bijkomend is dat gebruikers voldoende tijd krijgen om aan de nieuwe situatie te wennen. Zodra de dijkversterkingswerkzaamheden klaar zijn, wordt de verkeerssituatie weer als vanouds.”

Meer informatie