Maatregelen 2016-2021
Inleiding
Maatregelen 2016-2021
Alle maatregelen uit het ontwerp waterbeheerplan zijn in de tabel maatregelen Rijn-Oost (pdf, 472 kB) per taakveld bij elkaar gezet. Daarbij is een onderscheid gemaakt naar maatregelen op het gebied van 'uitvoering en beheer' en maatregelen op het gebied van 'verkennen en ontwikkelen'.
Opgaven en maatregelen
Hieronder staan de gebiedsbeschrijvingen (pdf, 2.5 MB) van de voormalige waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden.
Gebiedsbeschrijvingen voormalig waterschap Groot Salland
Klik op de link voor de toelichting op de gebiedsbeschrijvingen van het beheergebied van voormalig waterschap Groot Salland (pdf, 399 kB).
- IJssel-Vechtdelta (pdf, 677 kB)
- Staphorst-Dalfsen (pdf, 699 kB)
- Sallandseweteringen (pdf, 808 kB)
- Vecht (pdf, 607 kB)
Gebiedsbeschrijvingen voormalig waterschap Reest en Wieden
Klik op de link voor de toelichting op de gebiedsbeschrijvingen van het beheergebied van voormalig waterschap Reest en Wieden (pdf, 399 kB).
- Oude Vaart (pdf, 524 kB)
- Vledder en Wapserveense Aa (pdf, 630 kB)
- Wold Aa (pdf, 521 kB)
- Oude Diep (pdf, 761 kB)
- Drentse kanalen en Meppelerdiep (pdf, 549 kB)
- Reest (pdf, 528 kB)
- Boezem Noordwest-Overijssel (pdf, 540 kB)
Klik voor de gebiedskaarten op de onderstaande link
Aanpak
Opgave en maatregelen voormalig Waterschap Groot Salland
Opgave en maatregelen voormalig Waterschap Groot Salland
Primaire Keringen
In de Derde Landelijke Toetsing (2011) is getoetst of de primaire waterkeringen aan de veiligheidsnormen voldeden. De resultaten uit de toetsing vormen de basis voor het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) dat jaarlijks wordt vastgesteld. In het HWBP worden, de te nemen maatregelen landelijk geprioriteerd op basis van urgentie en de beschikbare financiële middelen. Het Hoogwaterbeschermingsprogramma heeft een ‘voortrollend’ karakter. Het wordt elk jaar voor een periode van zes jaar opgesteld met een doorkijk van twaalf jaar. Hierbij is de programmering voor de eerstvolgende zes jaar gedetailleerd en voor de daaropvolgende twaalf jaar indicatief, conform de gewijzigde Waterwet. De programmering, in de onderstaande tabel onder “opgave” weergegeven, wordt dus jaarlijks geactualiseerd. Op die manier kan worden meebewogen waardoor de doelmatigheid van het programma wordt vergroot.
Het Hoogwaterbeschermingsprogramma gaat uit van de 3 fases van de MIRT-systematiek: een project start met een verkenning, dan volgt de planuitwerking en vervolgens wordt het werk gerealiseerd. Door de verkenningsfase te starten met een nadere analyse, waarbij in meer detail naar de veiligheidssituatie wordt gekeken, bijvoorbeeld door extra bodemonderzoek uit te voeren, kan de feitelijke verbeteropgave worden aangescherpt. Voor een aantal trajecten is al gebleken dat de verbeteropgave afneemt ten opzichte van de resultaten van de derde toetsronde (zie kolom ‘Geen opgave door nadere analyse’).
Opgave primaire keringen | Totale lengte (km) | Waarvan afgekeurd totaal | Geen opgave door nadere analyse (inschatting op peildatum 1-10-2014) | Gerealiseerd (km) (peildatum 31-12-2015) | Opgave (km) voor planperiode 2016 - 2021 |
---|---|---|---|---|---|
WGS | 200 | 108 | ca. 11 | 0 | 12 -24 |
Hoogwaterbeschermingsprogramma 2015-2020:
In 2014 is voormalig WGS begonnen met de verkenning voor de projecten Genemuiden-Hasselt en Zwolle en de realisatie van het project Waterfront Dalfsen op basis van voorfinanciering. Op dit moment wordt de verkenning van het project Mastenbroek-IJssel voorbereid die formeel in 2015 start. In 2016 volgen naar verwachting de verkenningen van de projecten Vecht- en Steenendijk, IJsselzone Zwolle, Mastenbroek Zwarte Water en vanaf 2018 Rondom Kampen (mogelijk eerder, afhankelijk van de landelijk beschikbare financiële ruimte). De verkenningen van de projecten Mastenbroek Zwarte Meer en Olst-Wijhe staan in dit programma gepland voor 2019. Voor deze planning geldt: naarmate de verkenning verder weg ligt is het startjaar onzekerder, vanwege de jaarlijkse actualisatie. Op basis van de huidige planning kunnen vanaf 2020 de eerste dijkverbeteringen worden opgeleverd. Het project Waterfront Dalfsen is naar verwachting in 2015 gereed.
Regionale keringen
De eerste toetsing van de regionale keringen (‘opgave’) is in 2014 volledig afgerond. Voormalig waterschap Groot Salland heeft in overleg met de provincie een versterkingsprogramma opgesteld. Bij de realisatie van de opgave in de planperiode worden ook rekeningen gehouden met de mogelijke overstap naar een nieuwe normering van regionale keringen en de (landelijke) ontwikkeling van nieuw toetsingsinstrumentarium regionale keringen.
Opgave regionale keringen | Totale lengte (km) | Waarvan afgekeurd totaal | Gerealiseerd (km) (peildatum 31-12-2015) | Opgave (km) voor planperiode 2016 - 2021 |
---|---|---|---|---|
WGS | 104 | 15 | 1 | 14 |
Ruimte voor de rivier
De maatregelen in het kader van Beleidslijn Grote Rivieren zijn vastgelegd in de Planologische Kernbeslissing Ruimte voor de Rivier (PKB RvdR). Na het uitvoeren van de maatregelen uit het basispakket van de PKB RvdR kan een afvoer van 16 000 m³/sec van de Rijn bij Lobith veilig afgevoerd worden naar de Noordzee.
In het beheersgebied van voormalig waterschap Groot Salland zijn nog een aantal maatregelen in uitvoering na de formele einddatum van 31 december 2015:
- de uiterwaardvergravingen en dijkverlegging bij Zwolle (in Schelle en Westenholte) Deze maatregelen worden in 2016 afgerond waarbij het waterschap als realisator optreedt.;
- de zomerbedverdieping in de IJsseldelta; afronding in 2016;
- Reevediep fase 2; afronding in 2019.
Tot 2050 zijn langs de IJssel in het beheersgebied van voormalig Waterschap Groot Salland geen andere rivierverruimingsprojecten nodig.
Programma ‘Ruimte om te leven met water’
In het programma ‘Ruimte om te leven met water’ werkt waterschap Groot Salland samen met de omgeving aan de realisatie van de beleidsopgaven voor het watersysteem. Met dit uitvoeringsprogramma wordt invulling gegeven aan de Europese (KRW), landelijke (WB21, ZON, GGOR) en eigen doelstellingen (Waternood).
Het gebied van voormalig waterschap Groot Salland kent 36 waterlichamen. Voor elk waterlichaam is een maatregelenpakket opgesteld. De KRW schrijft voor dat de doelen in 2015 gehaald moeten worden, maar geeft de mogelijkheid voor uitstel tot uiterlijk 2027. Hiervan heeft ook voormalig waterschap Groot Salland gebruik gemaakt. Ter voorbereiding op de nieuwe planperiode zijn de factsheets voor de KRW waterlichamen geactualiseerd. Dit heeft geleid tot wijzigingen ten aanzien van de begrenzing en typering van de waterlichamen, wijzigingen in het maatregelenpakket en een voorstel voor de fasering van de uitvoering van maatregelen in de volgende planperiode. Eind 2015 zullen de maatregelen voor 18 waterlichamen zijn uitgevoerd. In de planperiode 2016 - 2021 wordt verder gewerkt aan het realiseren van maatregelen in 11 waterlichamen.
De KRW-factsheets van voormalig waterschap Groot Salland zijn te vinden op www.waterkwaliteitsportaal.nl. Het bijbehorende KRW-achtergronddocument (Achtergronddocument bij SGBP-2: toelichting en onderbouwing bij de KRW-factsheets, Waterschap Groot Salland, september 2014) geeft achtergrondinformatie, toelichtingen en onderbouwingen van de opgenomen doelen en maatregelen alsmede de voorgenomen wijzigingen voor de planperiode 2016-2021.
Naast de KRW gaat het waterschap door met de realisatie van de NBW en waternoodopgaven. In de planperiode 2016 – 2021 worden de laatste maatregelen gerealiseerd om het beheergebied te laten voldoen aan de NBW-norm. Het gebied Streukelerzijl is nog niet geheel op orde. De afronding van dit project is voorzien in 2016 – 2017. Daarnaast richt het waterschap het watersysteem in volgens het waternoodconcept om wateroverlast te voorkomen en droogte tegen te gaan. Doelstelling is om in 2050 het gehele gebied te hebben ingericht. De maatregelen die hiervoor worden uitgevoerd in de periode 2016-2021 sluiten goed aan bij de strategie van het project Zoetwatervoorziening Oost Nederland (ZON) en worden gecombineerd uitgevoerd binnen het programma ‘Ruimte om te leven met water’.
2015 | 2021 | 2027 | 2050 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Planperiode | Totaal | Planperiode | Totaal | |||
Waterlichaam op orde | 18 | 11 | 29 | 7 | 36 | |
Lengte natuurvriendelijke oevers (in km) | 127 | 57 | 184 | 53 | 237 | |
Vispasseerbaarheid stuwen (aantal) | 81 | 32 | 113 | 4 | 117 | |
NBW (%)** | 98 | 100 | ||||
Waternood (%)* | 39 | 52.5 | 62.5 | 100 |
*percentage beheergebied gereed
Overzicht opgave KRW voor SGBP 2
Overzicht opgave KRW voor SGBP 3
Programma ‘Ruimte voor de Vecht’
In 2009 is door meerdere gebiedspartijen, waaronder het voormalig Waterschap Groot Salland en het toenmalig waterschap Velt en Vecht, een visie opgesteld de Overijsselse Vecht te ontwikkelen tot een halfnatuurlijke laaglandrivier. Uitgewerkt in een gebiedsprogramma ‘Ruimte voor de Vecht’ is de scope van deze ambitie breed, het bevat ecologische, veiligheids, economische en recreatieve aspecten.
Waterschappen richten zich hierbinnen voornamelijk op de hydrologische en ecologische ontwikkeling van de rivier. Kadeverbeteringen, nevengeulen, natuurvriendelijke oevers en bruggen worden aangelegd voornamelijk aangestuurd vanuit het HWBP en KRW.
Nieuwe dynamische beheerafspraken worden gemaakt en onderzoeksactiviteiten naar natuurlijk peilbeheer worden verricht. In 2015 is de eerste uitvoeringsperiode afgerond, en samen met de andere partners wordt in de loop van 2015 een volgend uitvoeringsprogramma vastgesteld, gericht op het beter benutten en beheren van de rivier. De uitvoering van het programma leidt mede door een actieve marketing van Vechtdalprodukten tot groot enthousiasme en draagvlak in het Vechtdal.
Integraal Zuiveringsplan (IZP)
In het Integraal ZuiveringsPlan zijn voor een periode van tien jaar integraal de kosten en maatregelen voor onze RWZI’s uitgewerkt om te voldoen aan de doelstellingen voor milieu, bedrijfszekerheid en energie en grondstoffen. Dit plan, dat in december 2014 voor besluitvorming is voorgelegd aan het bestuur, is het strategische instrument om duidelijkheid te geven over het toekomstperspectief van onze negen RWZI’s. Het IZP zal belangrijke input leveren voor het FMP en de Meerjarenbegroting 2016 – 2020 en is kaderstellend voor de projecten en het beheer en onderhoud van het zuiveringsbeheer. In de planperiode zijn vooralsnog de volgende investeringen en onderzoeken voorzien:
Investeringen:
- Aanpassen warmtekrachtkoppelingen (wkk’s) Zwolle/Deventer aan nieuwe emissie-eisen vanuit BEMS
- Voorbehandeling slibgisting RWZI Zwolle (bijdrage aan energiedoelstelling en kostenreductie)
- Optimalisatie diverse rwzi’s (o.a. Deventer, Hessenpoort, Zwolle, Dalfsen, Heino: o.a. besturing + metingen; om aan lozingsnormen te kunnen voldoen)
- Geurmaatregelen Zwolle (afdekking voorbezinktanks vanwege eisen geuremissie)
- Indikcentrifuge vervangen door bandindikker Genemuiden en Olst (vanwege technische staat en daarnaast bijdrage aan energiedoelstelling)
Onderzoeken:
- Demonstratieproject grondstoffenwinning (Stowa doet onderzoek de mogelijkheid om cellulose te winnen uit primair slib. Als vervolg daarop is een pilot voorzien in 2015/2016).
- GRIP op geneesmiddelen: onderzoek of emissie medicijnresten is te verminderen door gedragsverandering (opvangen urine)
RIVUS; samenwerking in het afvalwaterketenbeheer
Reeds lang voor het van kracht worden van het Bestuursakkoord Water ( BAW) werkten dit waterschap en de acht inliggende gemeenten gezamenlijk aan maatschappelijk optimaal, doelmatig en duurzaam (afval)waterketenbeheer. Om deze samenwerking in de afvalwaterketen verder te professionaliseren is in 2013 RIVUS opgericht. Ook Vitens is betrokken bij RIVUS.
In 2013 hebben de RIVUS bestuurders de ambitieverklaring ondertekend. In september 2014 is de ambitieverklaring geactualiseerd. De RIVUS ambities zijn:
- Een kostenbesparing (minder-meerkosten) oplopend tot 6 miljoen euro per jaar besparen vanaf 2020;
- het vergroten van de professionaliteit in het operationele beheer van de afvalwaterketen;
- het realiseren van een duurzamere waterketen;
- het verminderen van de organisatorische kwetsbaarheid van het afvalwaterketenbeheer.
Met RIVUS wordt in de regio West-Overijssel invulling gegeven aan de afvalwaterketenopgaven uit het BAW.
De RIVUS activiteiten hebben hun weerslag op de doelen, de werkwijzen en de resultaten van het afvalwaterketenbeheer van de partners. Via bijvoorbeeld de Gemeentelijke Rioleringsplannen (GRP’s) en de Meerjarenbegroting van het waterschap zullen de effecten zichtbaar worden.
Naast de afspraken binnen RIVUS verband zijn er ook nog afspraken met gemeenten over afvalwaterketenbeheer gemaakt in zogenaamde afvalwaterakkoorden. De komende planperiode wordt bekeken hoe de afvalwaterakkoorden kunnen worden geïncorporeerd in RIVUS.
Opgaven en maatregelen voormalig waterschap Reest en Wieden
Opgaven en maatregelen voormalig waterschap Reest en Wieden
De opgaven en maatregelen uit de gebiedsbeschrijvingen in bijlage 3. zijn samengevat in de overzichtstabel hieronder. In deze overzichtstabel worden de opgaven en maatregelen per stroomgebied herhaald, met een planning voor de periode 2016-2021. Deze planning betreft het gehele gebied en wordt uitgewerkt via diverse programmeringen. Afhankelijk van kansen, urgentie en kosten worden maatregelen geprogrammeerd per gebied.
In de tabellen zijn de GGOR opgaven nog niet uitgewerkt. In de planperiode willen we de systematiek voor GGOR verder ontwikkelen en ook de opgaven uitwerken, zie paragraaf 4.2.
Tabel: Wateropgaven en maatregelen Waterbeheerplan 2016-2021 voormalig waterschap Reest en Wieden
Financiering en programmering van de opgaven en maatregelen voormalig waterschap Reest en Wieden
Water op Maat programma
Voor de uitvoering van het Water op Maat programma is in de planperiode jaarlijks netto 4,3 euro beschikbaar gesteld. Verwacht wordt hierop 1,2 miljoen externe financiering te ontvangen, zodat bruto jaarlijks een investeringsbudget van 5,5 miljoen euro beschikbaar is voor inrichtingsmaatregelen.
Voor de aanpak van droogte is in het kader van de bestuurlijke afspraken over de zoetwatervoorziening 1 miljoen per jaar gelabeld en ook voor uitvoering van de KRW maatregelen is reeds 1 miljoen euro gelabeld.
De resterende middelen worden ingezet voor het oplossen van de resteren WB21 opgaven en GGOR maatregelen.
Zuiveren
De investeringen in de afvalwaterketen zijn geraamd in de begroting en de meerjarenramingen.
Binnen de planperiode zal vervanging en onderhoud van bestaande installaties plaatsvinden: rioolgemalen, persleidingen, zuiveringsinstallaties en slibverwerking. Jaarlijks is hiervoor 1 miljoen euro per jaar beschikbaar. Op basis van risico’s en opbrengsten voor de bedrijfsdoelen zal worden geprioriteerd, dat noemen we ‘asset management’.
Voor de vervanging en aanpassing van de automatisering van de installaties is jaarlijks
100.000,-- euro beschikbaar. Mogelijk is er voor de standaard automatisering van rioolgemalen een hogere investering nodig. Hiervoor wordt in de planperiode naar aanleiding van een plan van aanpak een aangepast krediet opgenomen.
Beheer en onderhoud
De uitgaven voor beheer en onderhoud zijn vastgelegd in programma’s voor beheer en onderhoud conform de begroting en de meerjarenramingen.