Waterschap schakelt over op duurzame diesel

Gepubliceerd op 5 maart 2019

Gebruik van duurzame HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) diesel voor het machinepark van het waterschap in plaats van gewone diesel. Dit besluit nam het algemeen bestuur van Waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) in zijn vergadering op 28 februari 2019.

Duurzaam werken

WDODelta wil duurzaam werken. Omdat HVO een CO2 reductie oplevert van minstens 89% in vergelijking met normale diesel, past gebruik van HVO prima binnen deze doelstelling. Op jaarbasis bedragen de extra kosten voor deze brandstof (ca. 500.000 liter per jaar) naar verwachting 100.000 euro.

Dagelijks bestuurslid Hans Pereboom: ’Het waterschap heeft de maatschappelijke verantwoordelijkheid om duurzaam te werken ten gunste van milieu en klimaat. Ook al zijn de kosten bij de overgang van gewone naar HVO-diesel hoger. We stellen het gebruik van HVO ook verplicht aan andere partijen die werk voor ons uitvoeren, zoals brandstof voor tankwagens die ons zuiveringsslib transporteren.’

Voordelen en nadeel HVO

Naast minder CO2-uitstoot is een ander voordeel van HVO dat deze brandstof beter is voor motoren. Hierdoor zijn de onderhoudskosten op de lange termijn lager. Ook is het verbruik van deze brandstof minder en hoeft er minder AdBlue toegevoegd te worden. AdBlue is een toevoeging aan diesel en wordt toegepast om de uitstoot van stikstofoxiden uit de uitlaat van zware dieselvoertuigen te verminderen. Het enige nadeel is dat HVO wat meer kost dan traditionele diesel.